dilluns, 5 de gener del 2015

D’avis acordionistes, descendents músics.



En Joan Pañart Farré, al centre del trio.

Als volts de 1960, el Joan Pañart Farré va fer un cop de volant dintre de l’immobilisme ancestral de la trajectòria familiar, i va impulsar la formació d'un trio musical des del que van començar a actuar davant del públic cantant ranxeres, pel barri del Clot primerament, i estenent desprès el seu camp d’acció dins Barcelona, fins arribar a emetre en alguna ocasió des dels estudis de televisió de Miramar. [Comentari del Xavier Pañart: En el Bar Pajaritos, segons tinc entès, l'àvia hi va reunir al barri per veure cantar al meu pare, el "Nitus", per la tele.]

Però pel que jo recordo, els meus avis Miquel Plana i en Joaquín Pañart, van ser els antecessors musicals de la família. Tots dos varen tenir acordió. Eren temps molt heroics, sense desmerèixer els d’ara. La música s’aprenia anant d’envelat en envelat, i s’havia de mantenir i posar al dia, escoltant la “EAJ-1”, ràdio Barcelona, a través de l’aparell de galena. Era la manera de poder copsar les tonades dels “Angelitos negros”, “La vaca lechera” i tantes altres. A més de sentir música, la ràdio donava les notícies de la política sempre convulsa. El meu pare li preguntava sovint al Iaio Joaquín: –Però, com l’han donada aquesta notícia, en català o castellà-. Ell es treia els auriculars i responia: –Ah!, pues no lo sé.

El Iaio parlava sempre en castellà, però entenia bé el català i bastant bé el francès. El seu castellà anava amanit de francesades i es bastia sobre fonaments lingüístics aragonesos: –El día que los hombres sean inteligentes, todas las iglesias serán magacenes de judías (Mai no havia estat del parer de cremar-ne d’esglésies).

En Joaquín Pañart González havia emigrat des de Montsó (Osca) a França, abans del canvi de segle. Poc desprès del 1900, a Carcassona, va conèixer a l’Antolina Maestro Sambía. L’acordió, que tocava en les reunions d’emigrats aragonesos, juntament amb el seu caràcter animat i festiu, va ser el principal element causant de que la conquerís sentimentalment, i es van casar. Poc temps desprès se’n van anar a Bordeus, on hi van passar uns quinze anys, i on hi van tenir els quatre primers fills: el Joaquín, el José (Antonio), l’Antolina i la Maria. Desprès, amb la Gran Guerra van haver d’abandonar França [La franel·la del Joaquín], i a Barcelona hi van tenir la Manolita i l’Andreu.

Però tot això ja son histories d’un altre negociat. El cas és que la música sempre ha estat un pebre consubstancial dintre de la família Pañart. Hi ha hagut més casos que el del Joan, desprès dels avis. Per la branca dels Plana, l’Adolfo Plana Pañart també es va dedicar a donar consistència amb la bateria, a les tocades d’un conjunt music-vocal (“Escarlata”) a Burgos, durant alguns dels anys seixanta i setanta.

Alguns anys desprès, el cuquet de l’art declamatori i musical va seguir treballant, entre diferents elements de la família, dels que no voldria deixar-me’n cap, si començo a enumerar-los. Ja fa temps que he descuidat els avisos del Facebook, i puc no estar-ne al dia. Per això ho posposaré fins una altre ocasió.